Amerikanska liv recension

Amerikanska liv recension

David O. Russell följer förra årets "Silver foder Playbook" med nästa film som har alla pratar. Återigen arbetar med Jennifer Lawrence, denna konversation-tung erbjuder också stjärnor Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams och Jeremy Renner, och de är alla favoriter för säsongen kommande award. En nyfiken, situationsanpassat, con historia, här är drypande teckenanalysen och anger en scen för några av de bästa ensemble i år.

Översikt

Irving Rosenfeld (Bale) är typ av conman som vi inte får se i filmer väldigt ofta. Långt ifrån den suave, anti Bond vi är vana vid, Irving har att förlita sig på sina hjärnor och en kuslig förmåga att läsa människor. Han snart ansluter med den vackra Sydney (Adams), och tillsammans de upp spelet av Irvings föredrog con, men det är inte länge innan de får fångas av Federal Agent DiMaso (Cooper).

För att räkna ut en del, godkänner Irving och Sydney att dra några nackdelar på större fiskar, som förhoppningsvis kommer att utsätta korrupta politiker. Webben blir alltför trassligt för Irving när DiMaso håller upping spelet, ställa in siktet på större och större spel. Irving har nu att hitta ett sätt att ta sig ur skottlinjen, och det kan finnas en alltför många människor att kon denna gång.

Recension

"Amerikansk Hustle" heter möjligen alltför-skickligt, och är verkligen alltför medveten om det uttalande som den vill göra genom monikern, men det negativ av filmen (nästan) börjar och slutar.

En unik spin på lång-con genre, och bisarrt (och löst) baserad på verkliga händelser, den bästa delen av filmens arbete är den utsträckning som det distanserar sig från allt du förväntar dig. Bales 70 conman är som ingen annan ser du, hantera den huvudsakliga delen av uppbyggnaden arbete och att ta bort hans poäng tvivel genom utseende ensam. Coopers hår-medvetna agent är inte bara en atypisk officer, han drar sin egen con som han inte kan övertyga sig själv att stänga, eftersom han ständigt ser större fiskar vid horisonten, oavsett hur mycket framgång som han har.

Det är den "hustle" när allt är sagt och gjort, alla kör en kon av något slag, och alla vet det. Det gör det ganska svårt att lita på människor. Ett problem lockar måste bekant ta itu med, men när du få sopade i en amatör panik, du bättre ska kunna lista ut hur man lita på någon.

Det hela kommer tillsammans, och slutligen snurrar genren runt, eftersom alla tecken som anges för oss vet exakt vem de är. Det är nästan raka motsatsen till en kon, som är tänkt för att utnyttja offrets girighet och själv missuppfattning. Spelet körs här, av och på, människor som har alla satt vid bordet i förväg, erkänna att de är ute för att köra nackdelar.

Ta saker till en annan nivå, resten av spelarna klarar att leverera ett djupare engagemang för idén att vi stressade för att få vad vi vill, till stor del genom att behandla människor som innebär ett slut. Irving har finare system i verken, men samtidigt har han att manövrera sin fru Rosalyn (Lawrence), så gott han kan, eftersom han inte kunde stå att förlora sin son. Samtidigt har hon att arbeta honom, med vilka medel som helst tillgängliga, eftersom så mycket som hon kan klaga (och inte är alls vilseledda om hans älskarinna), hon vill ha vad han ger.

Bara Renners borgmästare Carmine Polito är något närmar sig ärlig, eller åtminstone hederlig, eftersom även om han är den viktigaste kuggen i brottsutredningen, han är nästan omedveten om det faktum att det finns ett "brott" som ingår och den enda person som agerar i andra.

Filmen är nästan ren karaktär studie, utsätter inte bara likheterna bland sådana tydligen olika personligheter, men också lägga ut en moral spela genom underbart att undvika någon direkt förklaring. Det helt enkelt dessa människor fram framför dig, och gör att du kan räkna ut om det är något du vill säga om dem. Vissa nivåer är enkel - som Irvings ta pengar från dem som är fast beslutna att vara oärlig vs. Agent DiMaso skriva playbook för entrapment av tillverkning brott - medan andra är mer subtila, men de fungerar eftersom tecknen är drog isär och gjorde riktiga så att filmer generellt undvika.

Det finns några scener som inte fungerar perfekt, och kanske gå på längre än nödvändigt, men de är lätt att förlåta med en film som är delvis improviserat, till stor del vätska i sin skapelse, och slutligen levererar en av de mest intressanta och engagerande filmisk upplevelser i år.

Vad gör den så bra?

Du kan nästan lämna detta till skådespeleri. Bale lyckligtvis få award uppmärksamhet, eftersom detta är en roll som kan förbises. Det är tufft att spela, med fascinerande nyanser, och med någon annan i denna roll, hela kan bli nästan skrattretande. Alla andra levererar också, går samman för att skapa en av de bästa insatserna av en hela rösterna i färskt minne.

Du kan inte riktigt gör det dock att riktningen sticker ut, och trots den award uppmärksamheten, "väl riktad" inte är alltid något som är lätt att peka. Det är nästan perfekt tempo och scenerna är konstruerat, trott och avrättades med fantastisk precision och talang.

Återstår att inte gilla?

Det finns inte mycket. Det finns scener som kan dra dig ur saker, och kanske har omarbetats, men de skadar inte saker mycket. Lawrence "dansa rengöring" scenen, och scenen med Irving kommer ren till Polito sticker ut som idéer som inte riktigt fungerade. Filmen har endast problem finns fortfarande, när du tvinga dig att hitta något.

David O. Russell nästa award säsong darling är lika bra som hypen och värt varenda minut bara att titta på skådespelarna dans. En smart och konstigt kul tur med en con artist som har hans värld vänds upp och ner, det är lätt en av bäst av året.