Vin bokrecension: "En vingård i Napa" av Doug Shafer

Ett kommande av ålder berättelse om en ikonisk Napa vin varumärke lyckas också bli ett kommande av ålder berättelse om ett helt vinodling område (samtidigt som man undviker att vara en lång kommersiell).

Översikt

Böcker som berättar historien om amerikanska vin märken brukar till slut bli en lång reklamfilm för detta märke, släta över något som liknar konflikten. Hur tillfredsställande det är då, att stöta på några sådana vin böcker som lyckas undvika självförhärligande territorium, och faktiskt verkar vilja tala om konflikter och motgångar. "En vingård i Napa" faller av Doug Shafer och Andy Demsky, tack och lov mycket mer i den senare kategorin än den förra.

Recension

"En vingård i Napa" ($29.95, 284 sidor, universitetar av den Kalifornien pressen) är berättad av Doug Shafer, son till Shafer vingårdar grundare John Shafer. Ett känt namn nu bland älskare California fint vin, Shafer var en Chicago publicerande verkställande på tidiga 1970-talet när han köpte vingården Stags Leap distrikt som skulle göra hans efternamn känd i världens vin. Han hade också ingen vintillverkning erfarenhet som helst då han flyttade hans familj till Napa Valley att börja göra vin. "En vingård i Napa" delas upp i fyrtionio korta kapitel (plus prolog och Postscript), var och en centrering på särskilda formative händelser i historien om grundandet av Shafer, men också av grwoth av Napa Valley från en sömnig farming område till en ikonisk fina vin varumärke i sin egen rätt.

Proffsen

"En vingård i Napa" är i centrum, en historia, och berättas som om talas vid ett matsalsbord över några glas vin. det gäller både i tonen i prosa och i klangfärg i bokens berättande röst, som inte skygga berätta-it-gillar-it-is yttranden i frågor som hur vinodlingar bör vara odlad eller värdet av vin kritiker och vin noter. Tillväxten av Napa Valley sig fungerar som en intressant bredare bakgrund till Shafer historien, vilket ger den extra vikt. Alla varor berättelser behöver vissa konflikter, och denna bok ger en bit av det migth måste bara du ta hand om hur amerikanska vinnäringen områden få grundade eller om prövningar och vedermödor för att sälja lyxprodukter under lågkonjunkturer.

Nackdelarna

Det är synd att "En vingård i Napa" har så få bilder (och använder gråskala versioner för handfull bilder som den innehåller), som resultatet är en missad möjlighet att lägga till textur och detalj till människor och vackra landskapet beskrivs i boken. Med vinodling som kärna handlar, de som inte redan fans gott vin i allmänhet (eller av Napa Valley i synnerhet) är osannolikt att hitta mycket att bli upphetsad över i Shafer's story.

Slutsats

Korta på foton, men tack och lov också kort på självberöm (och länge på berättande), "En vingård i Napa" är en underhållande berättar om den grunden för ett vin varumärke och en vinregion. Men främst av intresse för dem som redan älskar Napa Valley, inte kommer att no-nonsense skrift och i första hand perspektiv sannolikt svika sådana läsare.

• Relaterade Frågor

• Vad är en stor vingård i napa?

• Vilken typ av vin ska du köpa för en vin kännare?