Wine Book Review: "Bortom Jeffersons Vines" av Richard G. Leahy

Även långt från en komplett rendering av Virginia vin scen, "Bortom Jeffersons Vines" ger en insider syn på varför VA kan vara den viktigaste uppåtgående vin (USA) regionen.

Översikt

När man talar om den amerikanska östkusten vin scenen, tenderar staten New York att få lejonparten av uppmärksamheten i media. Det finns bra skäl för det, naturligtvis (bestämt med ökningen av kvaliteten på den statens Finger Lakes viner), men det betyder inte att New York är det enda som går i svalare klimat regioner i höger kusten. Richard G. Leahy's "Bortom Jeffersons Vines" tar en närmare titt på en av de andra East Coast stater: Virginia.

Recension

"Bortom Jeffersons vinstockar: The Evolution av kvalitetsviner i Virginia" (Sterling Epicure, 226 sidor, $19.95) är skriven av Richard G. Leahy, en lång tid Virginia bosatta och redaktör för "Oxford Companion till vinerna från Nordamerika." Leahy har täckt tillväxt av Virginia vin scenen sedan 1980-talet, vilket ger honom en detaljerad bild av områdets vinproducenter. Boken är uppdelad i flera korta kapitel, majoriteten av som tur en del av Virginia vin producenter, med en handfull kapitlen ger översikter av vin i staten rika historia och förklarar varför staten är viktigt att bredare USA vin scen och vad vinälskare kan förvänta sig från statens vin i framtiden. "Bortom Jeffersons Vines" är relativt kort på kartor och bilder.

Proffsen

Leahy's insider syn på Virginia vin ger övertygande tilltro till första-person berättelsen i "Bortom Jeffersons Vines." Leahy är klart väl insatt i ämnet, och helt klart har en passion för statens bästa vin varor. De flesta av boken följer en enda vin väg kör tour, med ett bryskt prosa stil som gynnar fakta och Detaljer om de tillverkare som Leahy valde att lyfta fram. På detta sätt verkar besök både auktoritära och djupgående, med utmärkta bakgrunder på vingården webbplatser och vinmakarna bakom vinerna. Tag kort, gör kapitlen om Virginia vin patriotiska förflutna och dess spännande framtid, för mycket intressant läsning.

Nackdelarna

Virginia har några hundra vingårdar, varav de flesta var utanför ramen för "Bortom Jeffersons Vines." Detta är förståeligt, men den som söker en komplett rendering av Virginia vin scenen kommer att bli besviken. Organisationen av bokens kapitel är en bit Peripatetiska, men tangenterna (som kapitlet om "Virginia kvinnor av Vine" är intressant nog att titta förbi något osammanhängande flödet av "Bortom Jeffersons Vines."

Slutsats

Det är inte en komplett, bred vy av Virginia vin, men "Bortom Jeffersons Vines" ger en av bästa "insider utsikt" över att East Coast vin scen just nu tillgänglig. De som söker snabb-slå producent recensioner och vintage/vin rekommendationer kommer bli besviken av Leahys arbete. Men om du är en älskare av Virginia vin är förtjusta i East Coast USA vin, eller bara älskar svalare klimat vin i allmänhet, "bortom Jeffersons Vines" är väl värt din tid och kommer sannolikt att du känner som en Virginia vin insider själv.

• Relaterade Frågor

• Wine Book Review: "historia av vin i 100 flaskor" Oz Clarke

• Wine Book Review: "skaparna av amerikanska vin" av Thomas Pinney