Wine Book review: "The Mad krossa" av Sean Cristopher Weir

En snurrande garn av en berättelse om skapandet av ett väl mottagna 1995 Saucelito Canyon Zinfandel slutar att göra för speedy, underhållande, Summertime läsning.

Översikt

Vin böcker brukar skev mot den narcissistiska sidan av memoar spektrumet. Flera sådana böcker överlåta till lite mer än en vitkalkade version av en vinproducent historia, eller en glest beslöjade reklam för ett vin märkesprodukter. Tyvärr har detta gett vin memoarer ett dåligt namn, eftersom så många av dem anses tråkig läsning. Sådan är avgjort inte fallet med Sean Christoher Weir berättelse av skapandet av 1995 Saucelito Canyon Estate Zinfandel, "Den galna fruktdrycken." Weirs memoarer är korta, kärnfulla, underhållande, och drar lite slag.

Recension

"Galna krossa: en memoar av Mythic vinstockar och osannolika vinframställning" ($11,95, 158 sidor, Mooncatcher Media) är indelad i tolv kapitel, med femton svartvita foton. Boken är huvudsakligen fireside-chat stil memoarer, beskriver hur väl mottagna 1995 Saucelito Canyon Zinfandel kom till. Historien spår hur författaren rekryterades av Santa Barbara området vinmakare Bill Greenough att hjälpa arbete krossa (när skördade druvor görs till vin) under skördesäsongen när vinet gjordes. "Den galna Crush" avviker också från kontot ögonvittne stil att gräva i historien av en gång övergiven 115 år gamla vingården som framställts av druvor och hur det återställdes. Flera underhållande repliker vävs in i berättelsen, och de är inte blyg på konflikten eller på tecken som är så intressant att inte riktiga (inklusive surfare, druva stompers som undfly kläder, enbenta män och en byn potter).

Proffsen

De trött på den blommiga och säker berättelser och prosa som är kännetecken för mest vin memoarer hittar "The Mad krossa" en uppfriskande miljöombyte. Prosan är kvick och kärnfulla, undviker Romantik för realism, och Weir gör ett bra jobb att dra läsaren in i handlingen, och gör oss bryr sig om den udda gruppen människor som samlas för att producera vin (som i sig blir ett slags bakgrund karaktär i boken). Som ett resultat, blir "The Mad krossa" som underhållande en berättelse om vin som du sannolikt att hitta, dra inga slag, och även göra de mer tråkiga aspekterna av vintillverkning verkar intressant.

Nackdelarna

"Den galna Crush" är en egendomliga berättelse, och så inte för alla (till exempel, det finns en udda upptagenhet med kadavret av en död coyote - med ett foto - som utan tvivel kommer att slå några läsare som helt enkelt udda). Det är en kort läsa, också, och medan Weir inte är rädd att ta upp något existentiella frågor om vin (som "bör vin har en själ?"), sällan svarar han dem, som kan hindra vissa läsare.

Slutsats

Med "The Mad Crush," har författare Sean Christopher Weir gett oss ett av de sällsynta vin tales, avstå från romantik och ludd för tråkiga detaljer och spinning av en egendomliga, jordnära garn. Du behöver inte vara ett vin älskare att uppskatta "The Mad krossa", men om du är, det bara kan få dig uppskattar det hårda arbetet av vinproducenter och vingård arbetare lite mer, även om det får dig att Le.

• Relaterade Frågor

• Wine Book Review: "skaparna av amerikanska vin" av Thomas Pinney

• Wine Book Review: "gamla vin" av Patrick E. McGovern